TALLIALUE

Aulangon Ratsastuskoulun alue on osa entisen Karlbergin kartanon maita. Talli sijaitsee Aulangon kylpylähotellin ja Hugo-golfkentän takana Aualngonniemellä kauniissa puistomaisemissa. Tallialue rajoittuu Vanajaveden rantaan.

Vanhan vuonna 1940 valmistuneen tallin yhteydessä on 32 karsinapaikkaa; 10 karsinaa tallin alakerrassa, 15 karsinaa yläkerrassa sekä 7 ulkokarsinaa. Tallissa on vesikarsina, varustehuoneet sekä loimien kuivatustilat ja rehuhuone. Tallirakennus remontoitiin EU-säädösten mukaiseksi vuonna 2010 ja tammikuussa 2012 valmistui katettu lantala.

Talvella 2015 rakentui käyttöön 14 hevosen maneesitalli, josta on suora kulku maneesiin. Maneesitallissa hevosille on vesikarsina, säteilylämmitin sekä varusteille säilytys- ja kuivatustilat.

tallit4.jpg

TARHAT

Tallien ympäristössä on useita tarhoja. Hevoset tarhailevat päivittäin, vuodenajan mukaan joko klo 8-19 (kesäaika) tai 8-16 (talviaika). Opetushevoset tarhailevat pääsääntöisesti tuntihevoslaumassa, jolloin niiden on mahdollista toteuttaa hevosille lajityypillistä käyttäytymistä.

tallit2.jpg

SOSIAALITILAT

Tallin sosiaalitilat sijaitsevat pihapiirissä olevassa ns. Valkoisessa Talossa. Talo on rakennettu vuonna 1934 alueen puutarhatyöläisten asunnoksi. Talo on remontoitu vuosina 2012-2013. Ensimmäisessä kerroksessa ns. Olotilassa on tupakeittiö-seurustelutila, wc ja lokerikkohuone, jossa ratsastajilla on mahdollista säilyttää varusteensa tuntien ajan tai pidempäänkin. Kellarikerroksessa on wc ja suihku. Talon toinen kerros, ns. Akademia käsittää leiri-, kokous- ja majoitustilaa. Yrittäjäperhe asuu talon eteläpäädyssä.

tallit1.jpg

MANEESI, KENTTÄ JA KÄVELYKONE

Valoisa hiekkapohjainen maneesimme - kooltaan 24m x 65m - on otettu käyttöön joulukuussa 2014. Sen pitkällä sivulla on katsomo ja tuomaritorni. Maneesissa on hyvä äänentoisto ja sen pitkän sivun peileistä ratsastajan on helppo seurata mm. istuntaansa ja hevosen liikkumista. Maneesi lämpöeristettiin talvella 2023.

Aidattu, valaistu Vanajaveden rannassa sijaitseva hiekkapohjainen ratsastuskenttämme on kooltaa 45*90 metriä. Yleisö voi istua rinteeseen rakennettuun avokatsomoon. Ratsastuksenopettajan ääni kantaa hyvin myös kentän toiseenkin päähän käytössä olevan äänentoistolaitteen ansiosta.

Tallilla on neljän hevosen kävelykone. Se on myös yksityishevosten käytössä.

MAASTOT

Aulangon erityislaatuinen kulttuurimaisema tarjoaa ratsastajalle kaunista katseltavaa. Talvisaikaan ratsastajat voivat ratsastaa valaistua rantatietä. Käytössä ovat ympäri vuoden myös Hämeenlinnan kaupungin ja Metsähallituksen merkitsemät ratsastusreitit Aulangon puistometsässä. Jos pitemmälle on mieli, maastoja pitkin pääsee aina Hauholle asti. Tallin ympäristössä on muutamia maastoesteitä.